onsdag 23. mai 2012

Semesteroppgave: Rigg, posing og hårtester

Den siste tiden har gått med til å få satt opp en rigg, siden å pose i ZBrush som jeg i utganspunktet ville gjøre, ikke funka så bra som jeg hadde ønske det skulle gjøre. Har ikke brukt noe mer enn en enkel rig for posinga. Det er litt hacky, men jeg har ikke tid eller kunnskaper nok til å sette opp noe mer avansert, så jeg tar og poser henne først, for så å ta henne tilbake i ZBrush og rette opp skinne-feil og sånne ting.

Dette er ikke final pose, den jobber jeg med enda, men det er noe annet enn bind pose. Mest for å teste om den retningen jeg vil ta posen i funka i render, og for å teste litt mer modo, som fremdeles er ganske confusing, men det går nok. Har ikke tatt inn alt av detaljer her heller, siden det bare var en test. Proper pose og sånn kommer nok i neste pose, samt resten av detaljene. Dette er og gjort før jeg begynte med hårtester. Har og satt opp et veldig enkelt environment, som jeg skal gjøre bittelitt mer ut av senere, om jeg får tid. I alle fall andre farger.

Siden jeg har tenkt til å lage basen til håret med ZBrush sin fibermesh funksjon, har jeg brukt litt tid de siste dagene på å prøve det ut litt mer. Det er litt funky, men det funker bedre til å lage hår enn andre ting jeg har prøvd så langt. Skal exporte det som guides til modo, så det blir nok ikke helt likt som  i ZBrush, men ja. Syntes det er lettere å forme håret på denne måten. 

Jeg begynner med å dele inn skalpen til dama inn i forkjellige polygroups, så det skal bli lettere å holde styr på. Ikke bare det, men det ser ganske fab ut på den måten!
Jeg har brukt 8 polygroups her, og det funker ganske greit.
Går over alle gruppene med en fancy brush som basically bare baller opp håret og gjør det enda mer fab, og lett og jobbe med.


Et par forskjellige hårstiler jeg har lekt meg med i dag, ikke helt sikker på hva jeg skal gå for enda. Må teste litt mer med å exporte og sånn. Disse er rett fra viewporten til ZBrush, uten noe render eller noe fancy. 
Har forsåvidt jobbet litt mer med teksturen i ansiktet og. Det ser litt annerledes ut på noen bilder, ikke alltid jeg husker å sette på en faktisk pen skin shader. Øyenbryn og øyevipper kommer. Og faktiske øyne.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar